ΘΕΣΣΑΛΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ & ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ

ΕΛΑΤΗ – ΠΕΡΤΟΥΛΙ – ΝΕΡΑΙΔΟΧΩΡΙ – ΠΥΡΡΑ – ΔΕΣΗ – ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΔΡΟΣΟΧΩΡΙ – ΚΛΕΙΝΟΒΟΣ

Κείμενο - Διαφάνειες: Άγγελος Σινάνης e – mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

© Νοέμβριος 2006

Πεζοπορία & Μονοπάτια

Σε όλες τις πεζοπορικές διαδρομές χρησιμοποιούμε σταθερό σημείο στους χρόνους και τις χιλιομετρήσεις το βενζινάδικο AVIN πάνω στον κεντρικό δρόμο, στο κέντρο της Ελάτης.

Ελάτη – Έλατος του Κώστα – σπηλιά Μπέη ή Τρύπιο λιθάρι

Το μεγαλύτερο τμήμα του είναι βατό από 4Χ4 ή μοτοσυκλέτα σε μια διαδρομή που θα ενθουσιάσει τους εραστές της φύσης. Η αρχή της, είναι στο βενζινάδικο AVIN της Ελάτης όπου ο δρόμος οδηγεί (100 μ. δεξιά και 30 μ. αριστερά) προς τα τελευταία παλιά εξοχικά σπίτια του χωριού (400 μ.). Σε 1400 μ. δεξιά, συναντάτε ποτίστρα και υδραγωγείο, ενώ στα 2400 μ. αν πάτε αριστερά ανεβαίνετε προς στάνη και Κόκκινο βράχο.

Η πεζοπορία συνεχίζει στο δάσος φτάνοντας (1ω + 20’ – 5800 μ.) αρκετά ψηλά με θέα το χωριό Καλόγηροι. Σε 100 μ. είναι η βασική δστ. που δεξιά, κατεβαίνετε στην ρεματιά και εισέρχεστε στο παρθένο (επειδή δεν υπάρχει δρόμος) από επεμβάσεις δάσος,με κατεύθυνση την «Σπηλιά του Μπέη»(40’). Το τοπίο εκεί είναι ακόμα πιο όμορφο ενώ αριστερά υπάρχει διαμορφωμένος χώρος, ψησταριά και νερό.

Επιστρέφοντας ή παρακάμπτοντας την δστ. για την σπηλιά η διαδρομή συνεχίζει σε κατάφυτο τοπίο φέρνοντάς σας (στα 6900 μ., δεξιά, σε 200 μ.) σε ένα ‘’κρυφό’’ σημείο με απεριόριστη θέα (1600 μ. υψ.) στα χωριά και την πόλη των Τρικάλων. Στη συνέχεια της οδοιπορίας σας φτάνετε στα «Κανάλια»(7700 μ.), που παλιότερα υπήρχε στέγαστρο για ξεκούραση από τις ακτίνες του καυτού ήλιου. Το τέλος της οδικής διαδρομής έρχεται αργότερα, στη θέση «Ελατάκος» (10000 μ.) όπου μικρό σπιτάκι – στάνη και λιβαδάκι. Με άνετη πεζοπορία 45’ σε στενό μονοπάτι φτάνετε πρώτα στις «Κοπάνες» και μετά στο «Τρύπιο Λιθάρι», έναν τεράστιο βράχο με άνοιγμα.

Ελάτη – Λίμνη Κόζιακα - Καταφύγιο Κόζιακα – Λιβάδια Περτουλίου

Σε αυτή τη διαδρομή ένα μεγάλο τμήμα (8000 μ. από την AVIN) είναι βατό από μοτοσυκλέτα ή 4Χ4, ενώ περνά από τη Λίμνη του Κόζιακα (2ω) – (δείτε την ενότητα «χωρίς Μυστικά»). Από την λίμνη ξεκινά απότομο και στενό μονοπάτι που περνά τη θέση «Κάλτσες» (μικρό οροπέδιο) κατηφορίζει μέχρι τις «Κοπάνες» και ενώνεται με το μονοπάτι για «Τρύπιο Λιθάρι» απ’ όπου φτάνει στο καταφύγιο του Κόζιακα (1ω 15’) όπου υπάρχει πηγή. Από εδώ, μια παράκαμψη (+ 30’), φτάνει στην κορυφή «Αστραπή ή Χατζηπέτρου» (1901 μ. υψ.. Η πορεία επιστροφής στα Λιβάδια Περτουλίου και το χιονοδρομικό κέντρο είναι 1ω 30’.

Ελάτη – Αγία Τριάδα

Μια πολύ σύντομη πεζοπορία (45’ – 60’) έχει αφετηρία το βενζινάδικο AVIN με κατεύθυνση το πυκνό δάσος Ελάτης πάνω από το χωριό. Σε 300 μ. δεξιά σας είναι οι ενοικιαζόμενες κατοικίες «τα Πέτρινα» και δίπλα ο ξενώνας «το Πανόραμα». Πλέον εισέρχεστε στο δάσος από την αγροτική οδό. Στα 400 μ. δεξιά, φεύγει ανηφορικό το μονοπάτι για τον  «Κόκκινο Βράχο». Στα 1800 μ. αριστερά σας, θα δείτε την μικρή μισοσκουριασμένη πινακίδα «προς Αγία Τριάδα, 170 βήματα». Στενή κατηφορική γιδόστρατα σας φέρνει στο παλιό ξωκλήσι της Αγία Τριάδας με κρήνη και δροσερό νερό. Η εκκλησία είναι πάντοτε ανοιχτή. Από εκεί φανερό μονοπάτι σας κατεβάζει στα πρώτα σπίτια του χωριού και στο μεγάλο τσιμεντένιο υδραγωγείο. Όποιο δρόμο να ακολουθήσετε θα βγείτε στον κεντρικό ασφαλτόδρομο του χωριού.

Ελάτη – Κόκκινος βράχος

Το ίδιο σύντομη (45’ – 60’) με την Νο 3 είναι και η πεζοπορία για τον Κόκκινο βράχο. Πάλι ξεκινάτε από το βενζινάδικο AVIN και κατεύθυνση το πυκνό δάσος πάνω από το χωριό. Σε 300 μ. δεξιά σας είναι οι ενοικιαζόμενες κατοικίες «τα Πέτρινα» και δίπλα ο ξενώνας «το Πανόραμα». Πλέον εισέρχεστε στο δάσος από την αγροτική οδό. Στα 400 μ. ανεβείτε δεξιά και ανηφορήστε στο στενό μονοπάτι αφήνοντας πίσω σας την αγροτική οδό. Θα περάσετε δίπλα από ποτίστρα για το ζώα ανεβαίνοντας όλο αριστερά μέχρι να βρείτε το ευδιάκριτο ρέμα. Ακολουθήστε το μέχρι πάνω το μικρό οροπέδιο. Δεξιά πλέον, στα 100 μ. είναι ο «Κόκκινος Βράχος». Στενό λούκι ανάμεσα από τα βράχια σας κατεβάζει πάνω στον τεράστιο βράχο, απ’ όπου η θέα προς όλες τις διευθύνσεις είναι εκπληκτική.

Ελάτη – παλιό χωριό – Άγιος Γεώργιος

Η πλέον ομορφότερη για όλους τους οδοιπόρους είναι η διαδρομή προς το παλιό χωριό. Προς τον κάτω Μαχαλά της  Τύρνας. Από την AVIN ακολουθούμε τον δρόμο προς Βροντερό, περπατώντας κατά μήκος των καταστημάτων και ξενοδοχείων. Σε 300 μ. αριστερά, (ευθεία πάει Βροντερό) κατηφορική άσφαλτος δίπλα από ρέμα, σας φέρνει στα πρώτα παλιά σπίτια. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν και κάποια νεώτερα. Κατηφορίζοντας συνεχώς (σε τσιμεντόδρομο πλέον) θα δείτε το εικονοστάσι της Κοίμησης της Θεοτόκου και στα 900 μ. είστε στην παλιά πλατεία του χωριού. Υπάρχουν κάποιες παλιές κατοικίες, τρεις εκ’ των οποίων κατοικούνται ακόμα και σήμερα, έστω χωρίς ρεύμα. Στα 1100 μ. (σε χωματόδρομο) είναι το τελευταίο σπίτι του παλιού οικισμού. Από εδώ και κάτω το δάσος και τα χρώματα από τα φυλλώματα των δέντρων θα σας συναρπάσει. Στα 1400 μ. περνάτε ρέμα και μικρή τσιμεντόστρωση. Αριστερά σας θεόρατα πλατάνια και πολλά νερά σχηματίζουν μικρούς καταρράκτες.

Το τοπίο ενθουσιάζει όπως και η συνέχεια της διαδρομής. Στα 2100 μ. είστε στην θέση «Κατώφλι», εδώ που προσδιορίστηκε η ύπαρξη της αρχαίας πόλης «Ποίτνεο» ή «Πότναιο». Δεξιά σας στα 2800 μ. υπάρχει δστ. προς στάνη. Αγνοήστε την και συνεχίστε ευθεία μέχρι που έχετε οπτική επαφή με τον συνοικισμό της Ελάτης Άγ. Γεώργιο στην θέση «Μπάλτες». Στα 3700 μ. φτάνετε στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και το ωραίο λιβάδι. Εδώ, κάθε χρόνο στην γιορτή του Αγίου γίνεται πανηγύρι με όργανα, χορό και νοστιμότατο παραδοσιακό πλιγούρι με βραστό πρόβειο και γίδινο κρέας, που γεύονται όλοι οι συμμετέχοντες. Η κυκλική διαδρομή ολοκληρώνεται σε 200 μ. που βγαίνετε στον κεντρικό δρόμο Πύλης – Ελάτης. Σε 1800 μ. είστε πάλι στο κέντρο του χωριού. Συνολική διαδρομή 5700 μ. – 1ω 30’.

Extra Products - Χρήστος Τασούλης

Thursday the 2nd. . Joomla 3.0 templates. All rights reserved.